zaterdag 1 juni 2013

Netwerken

Het is alweer 13 dagen geleden dat ik mijn laatste bericht heb geplaatst. Ik heb in de tussentijd niet stilgezeten, integendeel zelfs! Ik ben druk geweest met netwerken en hieruit voortvloeiende activiteiten, zoals het maken van opdrachten voor de workshop 'Een opMERKelijk cv' die ik op 24 mei jl. heb gevolgd. Een van die opdrachten was om tien mensen uit je nabije omgeving -  directe collega's (in mijn geval oud-collega's), cliĆ«nten, opdrachtgevers, familie, vrienden of buren -  het 360 graden feedback formulier voor te leggen. In mijn geval kregen ze een vragenlijst met tien vragen. Het verzoek was om deze vragen zo breed mogelijk (professioneel, persoonlijk, authentiek) maar altijd positief te beantwoorden. Wat een verhelderende inzichten leverde deze antwoorden mij op! Op deze wijze ontdekte ik namelijk over welke kwaliteiten/talenten ik nog meer beschik waarvan ik me niet eens bewust was. Voor mij is het namelijk vanzelfsprekend (gewoon, natuurlijk) dat ik zo handel of ben.Voor anderen is dit echter niet zo 'gewoon'.

Neem nu de term netwerken. Bijna iedereen weet wel wat netwerken betekent.Wat betekent het voor mij? Voor mij is netwerken vanzelfsprekend. Ik praat gemakkelijk en leg snel contacten. Als ik iets interessants lees of hoor en ik wil hierover meer weten, dan neem ik zonder meer (telefonisch of per mail) contact op met degene die mij hierover meer kan vertellen. In het geval dat ik iets hoor, lees of onderneem waarvan ik het idee heb dat ik anderen met deze informatie van dienst kan zijn, deel ik deze informatie zonder meer via Facebook, LinkedIn, persoonlijk of via mijn blog. Ik denk hierover niet eens na, het is voor mij vanzelfsprekend (lees: natuurlijk). Dankzij Koosje Werkloosje alias Marlous die ik via de gedeelde LinkedIn groep Sollicitatietips heb leren kennen, ben ik op de hoogte gebracht van DeBroekriem. Op LinkedIn vormen zij een besloten groep waarvan je lid kunt worden als je werkzoekende bent. Ben ik blij dat ik werkzoekende ben ☺. Via hen word ik op de hoogte gebracht van diverse activiteiten en concepten zoals Seats2Meet waarvan ik nog nooit gehoord had. Je bent dus nooit te oud om te leren en werkzoekende zijn heeft dus ook zijn voordelen!!

Via DeBroekriem leer ik diverse mensen kennen. Zo heb ik Debbie Heijne leren kennen bij wie ik afgelopen dinsdag de workshop 'Sollicitatie Kick-off' heb gevolgd. De inhoud van deze workshop was anders dan oorspronkelijk de bedoeling was; dit kwam omdat ik de enige was die zich had aangemeld. Een 1 op 1 sessie volgde.Wat een luxe voor mij! We hebben onder meer het kwaliteitenspel gespeeld. Dit spel en de rest van de workshop leverde weer verhelderende inzichten over mezelf op. Duidelijk werd onder meer dat ik een natuurlijke netwerker ben. De eigenschappen/vaardigheden: gemakkelijk praten, behulpzaam, initiatiefrijk en goed kunnen analyseren waarover ik beschik en waarvan ik me al bewust was, kan ik voor het netwerken goed gebruiken (lees: inzetten). Dat ik 'iets' met netwerken ga doen, is mij duidelijk. Ook wil ik graag voor groepen gaan spreken. Over het "Hoe" en het "Wat "kan ik nu nog geen concreet antwoord geven. Maar dit komt wel. Mezelf de tijd hiervoor geven en vertrouwen hebben en houden, dan wordt het allemaal wel duidelijk. En ik heb zo'n gevoel dat mijn netwerk mij hierbij nog gaat helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten