vrijdag 28 juni 2013

Balans

Wat bedoel ik met balans? In ieder geval niét: "Een overzicht van de bezittingen, de schulden en het eigen vermogen van bijv. een onderneming of een persoon op een bepaald moment"Nee, met balans bedoel ik hier 'je evenwicht behouden'. Je evenwicht behouden tussen je privéleven en je werk. Voor mensen mét een baan is het al een uitdaging om balans hierin te vinden en te behouden, laat staan voor de werkzoekenden onder ons. Waarom? De meeste werkzoekenden zijn erg gemotiveerd om zo snel mogelijk weer een baan te vinden. Zo besteden ze waarschijnlijk uren achter de computer of laptop aan hun sollicitatieactiviteiten, zoals:
* het afstruinen naar (passende) vacatures op internet;
* het schrijven van sollicitatiebrieven;
* het maken/aanpassen/pimpen van hun cv;
* netwerken op diverse sociale media, etc..

Het punt is om je sollicitatieactiviteiten nu niet de boventoon te laten voeren. Natuurlijk moet je van je uitkerende instantie (in veel gevallen het UWV) solliciteren en ben je zelf ook gemotiveerd om zo snel mogelijk weer een baan te vinden. Sla echter niet door in de tijd die je aan je sollicitatieactiviteiten besteed. Ga niet de hele dag achter je computer of laptop zitten. Neem tussendoor een (plas)pauze. Als je een baan hebt, doe je dit nl. ook. Het nemen van een pauze kan soms best lastig zijn. Ik spreek uit ervaring. Ook ik heb de neiging om de hele dag achter mijn laptop te zitten; niet alleen voor mijn sollicitatieactiviteiten maar ook voor het bijhouden van mijn blog. Levert het mij concreet iets op? Ja, 'vierkante ogen', vermoeidheid en (soms) frustratie omdat ik geen inspiratie heb in het schrijven van een sollicitatiebrief en/of bericht op mijn blog. Bovendien blijven mijn huishoudelijke 'taken' liggen. Deze stapelen zich dan na verloop van (korte) tijd op met als gevolg dat het in mijn huisje een beetje een puinzooi wordt. Word ik hier blij van? Nee. Levert het mij positieve energie en inspiratie op? Nee.

Moraal van bovenstaand verhaal; (doe) alles met mate! Dit geldt voor veel dingen en ook voor de tijd die je aan je sollicitatieactiviteiten wijdt. Een aantal tips:
1. Maak een (dag/week)schema van je sollicitatieactiviteiten. Het volgen van workshops en de hieraan bestede reistijd vallen hier ook onder;
2. Maak een (dag/week)schema van je huishoudelijke taken;
3. Focus. Doe geen twee dingen tegelijkertijd. Je kunt niet én de afwas doen en tegelijkertijd ook nog netwerken op internet. Je bent dan nooit 100% aanwezig in het moment en in je activiteit. Je bent én ..én.. Dit levert geen rust op, hoogstens onrust met als gevolg dat je energie en inspiratie verliest.
4. Gun/geef jezelf de tijd. Als je je cv aanpast, gun jezelf de tijd hiervoor. Besteed hier veel tijd en aandacht aan! Diverse professionele cv sjablonen voor Word kun je downloaden vanaf Lifebrander en naar eigen smaak aanpassen, zoals ik ook heb gedaan. Maak een standaard cv die je snel en gemakkelijk kunt aanpassen aan de diverse vacatures waarop je solliciteert. Dit kan al door het aanpassen van een aantal woorden in je cv of door het veranderen van de titel in je cv. In de workshop 'een opMERKelijk cv",waarover ik al eerder berichtte, heb ik geleerd om mijn cv een titel te geven met daarin mijn naam vermeld. Een van mijn cv's heet dan ook "Monique Hovens - vindingrijke secretaresse snel aangepast aan haar omgeving". Deze titel (behalve de naam, die laat ik altijd staan) kun je snel en gemakkelijk aanpassen, al naar gelang de in de vacature vermelde functie-eisen. Verder kun je ook nog je kwaliteiten/sterke punten in je cv verwerken. Zo heb ik een tekstvak gemaakt waarin ik mijn naam verticaal heb gezet. Achter elke letter van mijn naam heb ik drie van mijn kwaliteiten/sterke punten gezet, bijv. de M is Meelevend, de O is Openhartig etc..
Ik wil mijn cv nog maken in pinterestÓók voor mij geldt dat ik mezelf hiervoor de tijd gun en geef.
5. Last but not least; ontspan op tijd! Ga leuke dingen doen waardoor je weer energie krijgt. Ik bevind me bijv. veel in de natuur. Zij geeft mij rust en inspiratie.


De boog kan niet altijd gespannen staan. 






JE DOET JE BEST, DAT IS HET BELANGRIJKST. 
MEER KUN JE NIET DOEN! 

3 opmerkingen:

  1. Ik betrap mijzelf ook op te vaak en te lang achter mijn laptop. Dus ga ik vanaf maandag een schema maken, waarmee ik mijn tijd over de hele dag beter en anders kan gaan indelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie blog, Monique, je hebt gelijk!! Solliciteren is een zware, zo niet de zwaarste baan: onmogelijke werktijden, zeer slecht betaald, geen secundaire arbeidsvoorwaarden en psychisch enorm belastend. Dus ontspannen is een voorwaarde om goed en gezond te blijven. Natuurlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor jullie reacties, Christiaan en Tessa. Doet mij erg goed. Hier doe ik het (ook) voor. Ik schrijf namelijk niet alleen voor mezelf, maar ook om anderen (werkzoekenden en belangstellenden) te helpen/tips te geven. Het schrijven gaat mij heel natuurlijk af. Daar ben ik achter gekomen sinds ik een werkzoekende ben. Dank je wel 'werkloosheid'.

    BeantwoordenVerwijderen