maandag 17 juni 2013

Simpel.......eenvoudig....niet meer of minder......

Een dierbare vriend zei onlangs: "Wij vrachtwagenchauffeurs zijn simpele zielen. Als wij solliciteren, houden wij het simpel. Wij maken geen gebruik van een online sociaal netwerk, zoals LinkedIn en schrijven geen uitgebreide sollicitatiebrief. Nee, wij gebruiken ons eigen netwerk (chauffeurs onderling, via via), bellen het bedrijf met de openstaande vacature en/of bezoeken het bedrijf zelfs". Hij zei dit naar aanleiding van mijn gestoei met het schrijven van een opvallende sollicitatiebrief. Hij verbaasde zich erover dat ik hieraan zoveel tijd besteedde. Hij begreep het wel; hij kent mij namelijk erg goed. Ik ben gedreven in wat ik doe, zoals het schrijven van een sollicitatiebrief. Soms sla ik hierin door en word ik fanatiek. Ik kan dan niet loslaten en ....BLOKKEER dan. Het gevolg ......FRUSTRATIE. Even helemaal afstand nemen is dan de beste optie. Oftewel, stoppen waarmee je bezig bent en op een later tijdstip verder gaan. Ja ja, makkelijker gezegd dan gedaan! Ik weet er alles van.......maar toch....... klopt het! Als ik het even loslaat, krijg ik inspiratie op de raarste plekken in huis (toilet) en op de raarste tijdstippen van de dag (zoals 4.00 uur in de ochtend).

Terugkomend op de opmerking van mijn vriend, "Wij vrachtwagenchauffeurs zijn simpele zielen". Mijn nekharen gingen overeind staan bij het horen van zijn opmerking. Waarom? De term simpele ziel klinkt erg negatief en wordt in maatschappij ook regelmatig zo neergezet. Tenminste, dat is mijn ervaring. Mijn nekharen gingen overeind staan, omdat voor mijn gevoel mijn vriend zichzelf negatief benaderde. Dit hoeft helemaal niet! Een (vrachtwagen)chauffeur moet over behoorlijk wat vaardigheden en kwaliteiten beschikken om zijn werk goed te kunnen uitvoeren, zoals: snel kunnen schakelen, anticiperen, rust bewaren, omgevingsbewust zijn, diverse kunstgrepen uitvoeren om de vrachtwagen in smalle straatjes te loodsen zonder brokken te maken (lees: manoeuvreren). Petje af voor de vrachtwagenchauffeur!

De een kan beter leren dan de andere. Hij/zij is dan ook makkelijker in staat om bijvoorbeeld wetenschappelijk onderwijs te volgen. Dat is een feit. Het gaat er echter niet om wie er in staat is om wetenschappelijk onderwijs te volgen en wie niet. De een is niet meer of minder dan de ander. Iedereen heeft zijn eigen talenten en kwaliteiten. Als je deze nog niet hebt ontdek, ontdek ze dan (daarmee ben ik nu volop bezig) en ga ze volledig inzetten. Op deze wijze kun je jezelf nog meer laten zien; zonder masker, gewoon 'Puur' zoals je bent. Ga verder iets ondernemen waar je voldoening in vindt. Het hoeft niet iets groots te zijn, het hoeft ook niet op werkgebied te liggen. Doe iets waar je energie van krijgt (ik krijg o.a. energie van het bijhouden van deze blog), waar je blij van wordt, waarvan je gaat stralen. Als is het 'maar' een wandeling in de natuur. Als jij er maar van geniet, dat is het belangrijkst. Zo simpel (lees: eenvoudig, gemakkelijk) is het!







PS: Dat mijn nekharen overeind gingen staan bij de opmerking van mijn vriend, zegt iets over mij. Ik heb weer een leerpunt bij mezelf ontdekt. Wat mooi! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten