woensdag 19 juni 2013

Van sollicitatiegesprek.............naar spontaan gesprek ...............via uitgestelde koffie concept

18 juni 2013

12.13 uur
Ik zit in de trein naar Arnhem, onderweg naar mijn sollicitatiegesprek. Vanochtend, toen ik opstond, had ik eerlijk gezegd geen zin. Spanningen? Nu, zittend in de trein, heb ik er zin in. Voel een kriebel in mijn buik, geen vlinder(s) maar een aangename kriebel. Een kriebel van "Ja, we mogen op gesprek. Laat jezelf maar zien". Enthousiast ben ik. Dit enthousiasme probeer ik toch een beetje te temperen. De kans dat je afgewezen wordt, is nl. aanzienlijk. Zelfs in de laatste 15 seconden van het gesprek kun je nog afgewezen worden door iets wat je zei of niet zei, deed of niet deed. Ik ben op tijd van huis weggegaan. Je weet maar nooit met de NS en in dit geval de tropische hitte. Maar goed dat ik dit gedaan heb! De trein die ik namelijk in eerste instantie wilde nemen (12.27 uur richting Schiphol), rijdt niet i.v.m. een wisselstoring tussen Arnhem en Nijmegen. Dat andere treinen richting Arnhem wel vertrekken, verbaast me een klein beetje. Laat dit echter snel los, doet er niet toe. Als ik maar op tijd in Arnhem ben en dit lukt.

12.30 uur
Op het station in Arnhem, wachtend op de bus. Wachten vind ik nu niet erg, want ik krijg me toch inspiratie voor mijn blog. Schrijf dit allemaal op een blad papier. Ben nog niet in het bezit van een I-pad of I-Phone. Jazeker, ook die mensen bestaan nog ;). Zo gaat het ook; schrijven op een blad papier! Het busstation Arnhem is nu niet bepaald een mooie en gezellige plek. Althans, dat is mijn mening. Ook dit doet er niet toe. Wat er toe doet, is dat ik een sollicitatiegesprek heb. Dat dit gesprek dan toevallig op de eerste tropische dag van het jaar valt, is mooi meegenomen. Nu wel opletten dat de bus niet voor mijn neus wegrijdt, omdat ik druk aan het schrijven ben voor mijn blog.

13.20 uur
Bestemming bereikt. Ik wacht nog maar even buiten, want ik ben 25 minuten te vroeg. Geniet ondertussen van het mooie weer en fluitende vogeltjes.

13.35 uur
Toch maar naar binnen gegaan. Me opgefrist op het toilet, dun vest aangedaan en mijn haren opgestoken. Een heerlijk kopje koffie en bekertje water van de receptioniste ontvangen. En nu maar afwachten totdat ik opgehaald word voor het gesprek.

14.20 uur
Sta weer buiten. Sollicitatiegesprek is afgelopen. Ze hadden 190 brieven ontvangen. 7 kandidaten zijn uitgenodigd, waaronder ik. Mijn vooropleiding, vorige werkgevers/opdrachtgevers en het feit dat ik mijn werkzaamheden overzichtelijk in mijn cv heb verwerkt, waren redenen om mij uit te nodigen. TIP voor collega werkzoekende secretaresses, managementassistentes, personal assistants etc.: Vermeld je secretariële werkzaamheden apart en niet bij elke werkgever (opdrachtgever). Diverse werkzaamheden komen nl. in vrijwel dezelfde vorm terug bij iedere werkgever, zoals agendabeheer en notuleren.
Mijn gevoel over het gesprek laat ik nog even in het midden, ik kom hier in mijn volgende bericht op terug. Je weet maar nooit, ze kunnen het zo maar lezen. Een link naar mijn blog staat nl. in mijn cv vermeld. A.s. donderdag of vrijdag krijg ik te horen of dat ik uitgenodigd word voor een vervolggesprek.


14.30 uur
In de bus richting het centrum van Arnhem, onderweg naar mijn volgende bestemmingen:
1. Het bezoeken van twee horecazaken waar je uitgestelde koffie kunt bestellen. Althans. zo staat het vermeld op de site uitgesteldekoffie.org
2. De Bijenkorf.  Mezelf op iets moois trakteren met de cadeaucard die ik heb gekregen bij mijn afscheid van mijn laatste opdrachtgever, de gemeente Nijmegen.

Ad 1: jullie vragen je misschien af: "Waarom gaat ze die twee horecazaken bezoeken?" Nou, ik wil het concept uitgestelde koffie gaan introduceren bij horecazaken in Nijmegen. Hieraan voorafgaande wil ik van horecazaken die uitgestelde koffie al aanbieden, graag horen wat hun beweegredenen zijn om deel te nemen aan het concept. Verder ben ik ook benieuwd naar hun ervaringen.

Ik kom erachter dat je uitgestelde koffie in Arnhem op dit moment bij één horecazaak kunt bestellen i.pl.v. op de site vermelde twee. Dit is bij het oudste in gebruik zijnde café van Arnhem, het Oranje Koffiehuis (kortweg 'Het OK'). Loes, een van de medewerkers van 'Het OK', vertelt dat zij en de eigenaresse een aantal maanden geleden een documentaire over uitgestelde koffie op tv hadden gezien. Na het zien van deze documentaire raakten beiden enthousiast en geïnspireerd. Net na de winter zijn zij gestart met het aanbieden van de uitgestelde koffie. Een aantal mensen hebben inmiddels een uitgestelde koffie besteld. Tot op heden is er echter nog geen opgehaald. De vraag is "Hoe kan de doelgroep nu bereikt worden?" Wellicht via de Voedselbank of het Leger des Heils in Arnhem? Hebben jullie nog tips? Zo ja, laat deze dan achter op het reactieformulier onderaan dit bericht.

Loes en ik hebben nog een heel interessant en gezellig gesprek over haar werkervaring in het buitenland. Ook krijg ik van haar nog een paar tips m.b.t de Spaanse taal; ik ga nl. Spaanse les volgen. Loes, nogmaals bedankt voor je bereidheid om mijn vragen m.b.t. de uitgestelde koffie te beantwoorden, je hartelijkheid en je tips. Het Oranje Koffiehuis heef er een klant bij.

17.30 uur
Weer thuis na een 'spannende', inspirerende en toch ook ontspannende dag. En nu..............even heerlijk niets! En ja, ik ben bij de Bijenkorf geslaagd :).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten